Waarom 3 maanden niet genoeg zijn - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Laura Beljaars - WaarBenJij.nu Waarom 3 maanden niet genoeg zijn - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Laura Beljaars - WaarBenJij.nu

Waarom 3 maanden niet genoeg zijn

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

09 November 2014 | Oeganda, Lira

Mijn vorige blog was ik geëindigd met de vraag of november hier mijn laatste maand zou zijn. Bij deze mijn antwoord: nee, dat zal het niet zijn! En dit is waarom.

Al voordat ik vertrok, zeiden veel mensen die er ervaring mee hadden, dat veel vrijwilligers na drie maanden pas net het idee hebben dat ze bezig zijn en weggaan heel moeilijk is. Ik heb deze mensen gezegd dat dat voor mij niet het geval zou zijn, maar natuurlijk hadden ze gelijk!
De eerste anderhalve maand heb ik besteed aan het leren kennen van CRO en de staf, het volle vertrouwen winnen van de staf en de kinderen en het echt meedraaien in de dagelijkse bezigheden. Na die anderhalve maand kwam Christine (de baas van CRO) en heb ik een hele lading dingen gekregen die ik kon doen, waar ik toen nog maar zeven weken voor had. Je kunt misschien zeggen dat ze beter eerder had kunnen komen, maar die eerste anderhalve maand heb ik echt nodig gehad. Ik heb nu het vertrouwen, mensen hier kennen me nu en alles gaat nu veel sneller dan als ik het in het begin had gedaan.
Maar ja, die lijst die ik van Christine heb gekregen. En mijn ‘ik geef nooit op’-karakter. Die lijst moet af. Natuurlijk zal ik hier nooit 100% klaar zijn en ik weet zeker dat ik hier weer terugkom, maar ik wil in ieder geval alles in gang zetten, omdat dat hier het grootste probleem is, als het eenmaal is opgestart kunnen ze wel doorzetten.
Het grootste punt is natuurlijk de bakkerij, die echt moet draaien voordat ik hier weg kan. Als het goed is wordt de oven binnen nu en nu ongeveer gebouwd en dan duurt het nog een dag of drie (cement moet drogen) en dan kunnen we beginnen! Snel dus, maar ja, met nog drie weken niet snel genoeg.
Daarnaast wil Christine graag dat ik een workshop organiseer voor alle leerkrachten van CRO, over actieve werkvormen (en dat wil ik zelf ook heel graag!). Dat is twee dagen in Mbale, dus een reisdag erbij, tijd die alleen maar afgaat van de tijd die ik in de bakkerij kan stoppen.

Eigenlijk komt het erop neer dat ik vorige week aan het tellen was: nog zeventien werkdagen, drie gaan naar de workshop, een paar naar het bezoeken van kinderen die mijn ouders gaan sponsoren, dus dan heb je nog elf of twaalf dagen over en dan wil ik nog veel tijd besteden aan het werken met Tommy, aan de niveauverschillen in de les en de actieve werkvormen, ik wil nog de staf spellen aanleren en ik wil nog een promotievideo van CRO maken. Dat is niet realistisch in die elf dagen. Of het realistisch is in zes weken, dat is ook de vraag, maar het is in ieder geval realistischer.

Op dit moment heb ik gewoon niet het idee dat ik het hier nu al kan achterlaten. Ik kán gewoon nog niet weg. En, bovenal ook, ik wil nog niet weg. Sinds Christine hier is geweest voel ik me eindelijk echt nuttig en heb ik ook het gevoel van vorig jaar weer terug: ik wil niet weg, nu niet en misschien wel nooit niet. Dat is dan misschien niet geheel realistisch, maar zo voelt het wel. Natuurlijk zijn er mensen en dingen die ik mis in Nederland, bijv. het open kunnen praten over mijn Tourette, daarmee werken en nog veel meer, en daarom zal ik ook zeker terugkomen. Maar nu nog niet. Ik moet eerst afgemaakt hebben wat ik hier gestart heb. Ik moet het eerst draaiende hebben, voordat ik weg kan gaan. Ik hou teveel van CRO, van Oeganda en, eerlijk is eerlijk, van Ethan en Alina, om nu al weg te gaan. Ik heb het gevoel dat het ‘niet af’ is als ik nu al weg zou gaan. En het einde van een jaar sluit toch iets af, zeker als dan alles loopt.

Ik ga dus lekker hier kerst vieren, ook een mooie ervaring, en dan weer naar huis. Maar eerst de komende zes weken héél hard werken, want het MOET af, of dat nu realistisch is of niet ;-)

Liefs,
Laura

  • 09 November 2014 - 20:04

    KimV:

    Held.. <3

  • 10 November 2014 - 09:39

    Moniek:

    Hoi laura

    Zo zie je maar dat tourette en jou karakter een positieve invloed hebben op het gene wat je doet in je leven.
    Doorzettingsvermogen en en veel moed...dat is een ding datje bezit. En weet je dat de bevolking van jou positieve wilskracht mee mag genieten van al het geen wat jij hebrt bereikt.
    Ik sta soms met open mond te verbazen wat jij allemaal doet en wat je bereikt ik vind het fantastisch.
    En straks heb je internationaal en nationaal ontzettend veel bereikt.

    Ga zo door Laura...door jou inzet wordt weer een stukje afrika beter
    Ik kan wel zeggen trots man

    Veel liefs Moniek

  • 10 November 2014 - 14:33

    Mamma:

    Lieve Laura,

    Wat ben je geweldig bezig! Als je je visum inderdaad kunt verlengen vinden we het goed dat je een maand langer blijft, maar daarna willen we je echt weer in onze armen sluiten en wel hier!!
    Succes weer en knuffels, mamma

  • 10 November 2014 - 14:37

    Lisanne:

    Wauw, wat gaaf om te lezen wat je allemaal doet in Oeganda! En tof dat je het zo erg naar je zin hebt dat je blijft! Respect!

    Heel veel sterkte en succes bij alles wat je doet.

    Groetjes Lisanne

  • 10 November 2014 - 19:17

    Pappa:

    Hallo Laura

    Het jongetje van je profielfoto hier: heb je die al opnieuw ontmoet?

    XXX, Pappa

  • 10 November 2014 - 21:42

    Laura Beljaars:

    Bedankt allemaal!

    En pappa, het is waarschijnlijk een broertje van een van de kinderen hier geweest, want niemand weet wie hij is... En op zo'n dag nemen ze vaak ook broertjes en zusjes mee, ook als die normaal niet naar CRO gaan.

  • 11 November 2014 - 21:02

    Jolien:

    Held :) super Laura! Wanneer gaan we weer bellen? Ik mis je enthousiasme ;)
    Misschien afspreken via facebook? Ik krijg namelijk geen melding als je hier reageert.
    Laat maar weten!

  • 14 November 2014 - 23:30

    Joke:

    Zo goed van jou die betrokkenheid! Maar hier kan je ook nog heel veel goeds verrichten en ook je familie mist je zeker enorm.
    Fijne weken nog daar en tot in het nieuwe jaar ! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 14 Aug. 2014
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 18017

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 30 November 2014

Werelddocent XL Oeganda

Landen bezocht: