Een droom, een werkelijkheid: de oven..! - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Laura Beljaars - WaarBenJij.nu Een droom, een werkelijkheid: de oven..! - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Laura Beljaars - WaarBenJij.nu

Een droom, een werkelijkheid: de oven..!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

28 Oktober 2014 | Oeganda, Lira

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven. Dat komt doordat ik sinds de vorige blog non-stop bezig ben geweest aan zoveel verschillende dingen dat ik het niet eens allemaal op zou kunnen noemen, al zou ik het willen! Maar één ding springt er bovenuit, en daar zit ook het grootste deel van mijn tijd in: de oven! Ik zal uitleggen wat we van plan zijn.

Sinds ik hier ben, heb ik me aan één ding het meest geërgerd: het feit dat er op het moment echt helemaal geen geld is en dat er momenten zijn dat we zelfs de kinderen terug moeten sturen naar de straat omdat er niet eens eten is. Een periode zonder geld, zorgt voor veel problemen hier en zorgt er eigenlijk voor dat alles wat we hebben bereikt, teniet wordt gedaan. Dat kán ik niet accepteren en ik ben blij te lezen dat veel mensen hier hetzelfde over denken.
Ik wil er dus perse voor zorgen dat er een inkomstenbron is, binnen CRO, zonder dat er sponsors nodig zijn. Dan is er in ieder geval altijd geld voor eten.
Nu hebben ze hier dit plan ook al heel lang en ligt het eigenlijk grotendeels klaar, maar het lukt maar niet om het op te starten. Het plan is briljant: er wordt een bedrijfje gestart waarmee geld kan worden verdiend en de persoon die het bedrijfje runt, geeft de kinderen lessen, zodat zij ook de skills vergaren die ze later in kunnen zetten om geld te verdienen.
Maar wat voor bedrijfje dan? En we hebben een startkapitaal nodig en dat hebben we niet en het geld is zo hard voor andere dingen nodig en, en, en…..

Dat is ongeveer de status waarin ik het hier aantrof. Dus ik heb gezegd dat ik hier niet weg ga voordat er een bedrijfje opgestart is, wat ook daadwerkelijk draait en winst maakt (en ja, dat meen ik in de meest letterlijke zin van het woord!).
Nu hebben we een kok, Jennifer, die de hardst werkende persoon is die ik ooit heb leren kennen en zij wil niets liever dan meer werk doen en nieuwe recepten leren. Daarnaast is er in Lira een grote behoefte aan vers brood en verse cakes, want die moeten allemaal uit Kampala komen en dat is duur en niet echt lekker. En tot slot moet je weten dat het hier een goede gewoonte is dat je met je product langs supermarkten gaat en zij kopen dat dan van je in.
Dus vandaar de oven: we gaan een bakkerij starten! Ik zal ze (met mijn kennis van cake bakken ;-)) recepten aanleren die een stuk lekkerder zijn dan de producten die hier te krijgen zijn en we gaan lessen verzorgen voor de kinderen, zodat zij ook weten hoe ze dit moeten doen. Het brood en de cakes (en koekjes) worden aan de supermarkten verkocht, en mensen kunnen ook gewoon naar CRO komen om het te kopen. Er zijn al verschillende supermarkten die interesse hebben getoond, dus dat gaat helemaal goed komen!

Het enige probleem (daar istie weer): de oven. Want een oven kost geld en dat is er natuurlijk niet. Ik ben in contact gekomen met een Duitse organisatie (GIZ), die voor een relatief lage prijs kan zorgen voor goede ovens die niet veel kosten in verbruik en wel heel lang meegaan. Ze werken met lokale bouwers die zij hebben opgeleid. We hebben een oven op het oog die per week kan zorgen voor ongeveer €150 winst, een waanzinnig bedrag.
Maar, we willen wel klein beginnen, want een grote oven kost natuurlijk ook veel geld. Daarom willen we beginnen met een kleine oven en op die manier de bakkerij opstarten en eerst draaiende krijgen, voordat we het grote geld gaan investeren.

Door een waanzinnig gul gift hebben we het geld voor de kleine oven bij elkaar en door wat andere kleinere (maar net zo gulle!) giften, hebben we ook geld om bakplaten en ingrediënten te kopen. Daardoor hebben we waarschijnlijk deze week al een oven en kunnen we volgende week de bakkerij starten!

Maar als je me een beetje kent, weet je dat ik daar niet ophoud: ik wil dat de grote oven er ook komt! Alles bij elkaar (oven, bakplaten, ingrediënten enz.) zal dit ongeveer €2000 gaan kosten. Dat is een hele hoop geld, maar ik ben ervan overtuigd dat het gaat lukken! En het is een prachtig project, want een eenmalige donatie zorgt voor veel geld en veel eten in de vele jaren die komen. Beter kan niet, volgens mij!

Speciaal voor het geld voor deze oven (en daarmee de start van de bakkerij) heb ik een donatiepagina aangemaakt: http://www.gofundme.com/crolira
Ik hoop dat jullie daar allemaal even naar willen kijken en als je iets hebt wat je kunt missen, dan hoop ik dat je dat wil overmaken naar deze rekening. Ik zal er hoogstpersoonlijk voor zorgen dat het geld besteed wordt aan de oven en daarmee de toekomst van CRO Lira.

Alvast heel, heel erg bedankt!
Liefs,
Laura

P.s. Even voor de duidelijkheid: dit is een andere pagina dan mijn Edukans actiepagina. Dat geld gaat naar het onderwijs hier (dat wordt door Edukans geregeld), het geld op de gofundme-pagina gaat naar de oven, dat regel ik.

  • 28 Oktober 2014 - 18:19

    Rosalie De Bont:

    Beste Laura,
    Het is eind oktober en de verjaardagen van jou en Ruben zijn er weer ( of net geweest).
    Al zo lang kennen we jou!
    Ik ben verbaasd over wat je allemaal in gang zet: prachtig! Ik hoop dat dit nieuwe levensjaar je ook weer nieuwe dromen brengt.
    Veel inspiratie daar in Oeganda en heel hartelijke groet
    Rosalie

  • 28 Oktober 2014 - 20:56

    Mamma:

    Lieve Laura,
    wat ben je toch een kanjer! Doorzetten en nooit opgeven is typerend voor jou en dat betekent dat het je weer allemaal gaat lukken! De kids en leiding van de CRO verdienen het! Al weer een droom die je uit laat komen! Heel veel succes weer, dikke knuffels en kussen van mamma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 14 Aug. 2014
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 18012

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 30 November 2014

Werelddocent XL Oeganda

Landen bezocht: