Chasing power can get you new friends - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Laura Beljaars - WaarBenJij.nu Chasing power can get you new friends - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Laura Beljaars - WaarBenJij.nu

Chasing power can get you new friends

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

29 September 2014 | Oeganda, Lira

Goed, ik was geëindigd bij vrijdagmiddag. Na werk ben ik even wat boodschapjes gaan doen en toen kwam het: het ging regenen, en HOE!!! Ik stond bij een bank onder een afdak, maar dat had weinig zin, het waaide en het regende en het hield maar niet op! Een meneer die naast mij stond vertelde me dat het nog zeker een half uur aan zou houden en ik had dus echt géén zin om nog een half uur te wachten! Dan zou het inmiddels donker zijn en ik had het koud en was nat en ik had verder niks mee wat niet tegen een stootje kon, zoals een camera (dus nat worden was geen probleem). Ik besloot eigenwijs te doen en de 5min naar mijn huis door die regen te lopen! Vanaf de eerste stap die ik nam op straat was ik al zeik en zeik nat. Want die stap was iets dieper (zeg maar tot m’n knieën) dan ik had gedacht, oeps! Nou ja, gewoon doorlopen dan maar. Thuis warme kleren aangetrokken en warme chocomel gemaakt en toen kon ik er wel weer even tegenaan! We zouden die avond gaan dansen omdat er een feest was bij Lira Hotel, maar ook Alina was zeiknat geworden en dan is de lol er al wel snel af!
Inmiddels was de power in heel de stad uitgevallen, alleen de mensen met een generator hadden stroom. Mijn stroom was wel gemaakt donderdag en het water ook (alles op een illegale manier, maar ok, het werkt), maar de stroom is inmiddels weer weg dus.

Zaterdag heb ik heerlijk uitgeslapen en daarna een volledig Jacques Vriens boek uitgelezen, heerlijk uitrusten, dat was wel even nodig!
Daarna ben ik naar Mayor Garden gegaan, daar zou een soort van samenkomst zijn waarbij belangrijke mensen de Gospel zouden komen preken. Ok, dat is heel vriendelijk gezegd: er kwam een Amerikaanse idioot vertellen wat mensen in Oeganda wel en niet moeten geloven en vooral ook hoe. Kies maar welke uitleg je wil, ik houd het bij de laatste ;-)
Wat achtergrondinformatie voor de geïnteresseerden:
Na Idi Amin viel er een soort van ‘gat’ in Oeganda, mensen wisten niet meer wat ze moesten geloven, waren heel arm en dus heel gebrand om ergens hoop vandaan te halen. De Amerikaanse evangelische kerk is daarin gesprongen en ze hebben door heel Oeganda heen kerken gebouwd. Ook scholen en ziekenhuizen enzo, waardoor mensen geloofden in wat ze te vertellen hadden. De Amerikaanse evangelische kerk is echt de hard-core kerk, in NL moet je hard zoeken wil je iemand vinden die daarin gelooft. In Amerika verliezen ze steeds meer aanhang, dus richten ze hun pijlen op Afrika en dan vooral Oeganda. Ze komen hier dus vertellen over wat mensen wel en niet moeten geloven en wat goed en slecht is, ze leggen op hun manier de bijbel uit en vertellen dat zij weten wat Gods woord is. Maar ik weet niet over welke God zij het hebben (ze zeggen dat het dezelfde is), maar niet over die van mij iig. Er is een direct verband tussen de anti-homoseksualiteitwet en de Amerikaanse evangelisten. Sterker nog, op dit moment wordt Blake Lively (dat is één van hen) aangeklaagd omdat hij ervoor heeft gezorgd dat de (mensen)rechten van LGBT’s in Oeganda worden geschonden. Hij heeft vijf uur in het parlement gepraat en allemaal leugens verteld en daarom is die wet er gekomen. Gelukkig heeft het hooggerechtshof hem inmiddels weer gefileerd, maar toch (de wet, niet die man, al had dat ook gemogen ;-)). Als je er meer over wil weten, moet je even de film ‘God loves Uganda’ downloaden. Dat is een documentaire gemaakt over deze, naja, idioten dus. De ergste zijn van the International House of Prayer (IHOP), daar kun je ook op zoeken.
Het mag duidelijk zijn dat ik het niet zo heb op deze mensen! Maar omdat ik nu de kans had om het een keer te zien, wilde ik er toch heengaan en wat foto’s maken, dan heb ik het iig een keer meegemaakt. Ik heb inderdaad een stel hele mooie (en disturbing) foto’s gemaakt en ik heb achteraf heel hard gelachen: precies op het moment dat meneer (Bernie Moore was dit) zei dat het vanavond niet ging regenen omdat God wilde dat de mensen Zijn woord hoorde, begon het te regenen! Echt, geniaal!

Overigens heb ik een paar dagen geleden met Alex en Thomas een gesprek gehad over die idiote wet en vooral dan over wat homoseksualiteit inhield en ze waren echt heel erg geïnteresseerd! Ze waren het met de wet eens en ik heb duidelijk gemaakt dat ik er echt fel op tegen ben, waardoor ze graag wilde weten waarom dan en wat homoseksualiteit volgens mij dan was. Dus ik heb ze uitgelegd dat het iets is hoe je geboren wordt, net als hoe zij zwart geboren zijn en ik wit. Ze vroegen over of ze aangevallen zouden worden op straat, als ze naar NL zouden gaan (nee) en of mannen avances gingen maken wat ze niet wilden (nee) en of ik het normaal vond dat die mensen zomaar andere mensen verkrachtten (nee, want dat doen ze niet en als ze dat wel doen, dan worden ze daarom gestraft en niet om de homoseksualiteit). Ik heb de ‘gaydar’ uitgelegd en dus ook gezegd dat mensen aan hun kunnen zien dat ze hetero zijn en dat mannen die wel homo zijn dan ook niks zouden proberen en dat het eigenlijk heel normaal is, want het gaat om liefde en verder niks. En, ik moet zeggen, ik ben ervan overtuigd dat ze het begrepen!

Maar goed, na bij die idioot te zijn geweest (sorry, ik kan het Engelse woord voor evangelist niet uitspreken, dus ik heb besloten het gewoon bij idioten of idiots te houden ;-)), ben ik mijn laptop op gaan laden in Sankova café. Want je moet gewoon op zoek naar stroom, wil je een beetje hebben!
Zondag heb ik eerst in bed gelezen en de was gedaan. Daarna ben ik weer naar Sankova gegaan voor stroom, maar het zat helemaal vol en er was geen stopcontact meer vrij. Iedereen in de stad zit met hetzelfde probleem, dus alle mzungu’s (blanken) zitten in Sankova! Gelukkig hebben ze voor mij de stekker van de tv eruit getrokken, dus kon ik toch nog mijn laptop en mobiel opladen! Iets na mij kwam een blanke jongen binnen, die ik al wel eens had gezien, maar nog niet gesproken en ik wist dat het enige nog vrije stopcontact bij de tv zat (daar zaten er twee) dus dat heb ik hem verteld en de rest van de middag hebben we heel gezellig zitten kletsen! Haha, je moet iemand op een manier leren kennen, hè! En als je zit te wachten tot je laptop opgeladen is, dan kun je net zo goed zitten kletsen ;-) Hij heet overigens Ethan en komt uit Canada, hij blijft hier tien maanden voor zijn studie (onderzoek). En voor de Oeganda-gangers van vorig jaar: hij werkt o.a. aan een scholenproject bij Barlonyo! Hij had nog geen andere expats leren kennen, dus was erg blij wat mzungu-aanspraak te hebben!

’s Avonds zijn we uit eten gegaan (we is Alina, Sophie, Nixon, Steven (andere dan die jongen), Ethan en ik) bij een Indisch restaurant, érg lekker, en érg goedkoop! Dat gaan we zeker vaker doen! Vanavond (maandag) hebben we ook met die groep afgesproken en dan ook nog Rachel erbij, want we gingen plannen maken voor over twee weken! Op donderdag 9 oktober is het Independence Day en dat betekent dus een vrije dag en als we allemaal die vrijdag vrij nemen, kunnen we dat weekend ergens heen! We gaan naar Kidepo National Park, dat is helemaal in het verre noorden en volgens velen één van de mooiste parken van Afrika. Een must-see dus, maar net iets te ver rijden voor een normaal weekend. Het wordt vast heel leuk en we gaan ook nog eens mijn verjaardag vieren en ook de verjaardag van Steven, want die is de 11e jarig. Ik heb er nu al zin in!

  • 30 September 2014 - 13:38

    Mamma:

    Hoi lieve schat, ik zit hier met een grote glimlach op mijn gezicht: gelukkig heb je ook weer fijn en blij nieuws te vertellen! Super leuk dat jullie met een groep naar het Kidepo National park gaan en dat je ook je verjaardag dan kunt vieren! En waar ik ook verbaasd over ben: kun je daar ook warme chocomel maken? Ik word steeds nieuwsgieriger en zou graag eens een dag meekijken bij jou. Geniet maar fijn van het mooie Oeganda en vergeet heel soms even de narigheid die er ook is. Knuffels een xxx mamma

  • 30 September 2014 - 21:26

    Laura Beljaars:

    Ze hebben hier gewoon van dat poeder! Hoort met water, maar dat smaakt niet echt, maar melk zit in een onafsluitbare verpakking en ik heb geen koelkast, maar goed, af en toe kan het dus wel ;)
    Oh, mijn power is sinds vanavond terug! De vraag blijft voor hoe lang, maar goed, nu is het er iig ;) Xxx!

  • 01 Oktober 2014 - 08:57

    Pappa:

    Hallo Laura

    We zijn nu weer op de hoogte!
    Wat is een LGBT?

    Pas op met tegen de lokale wetten te ageren. De overheid zou dan wel eens buitenlanders anders kunnen gaan behandelen.
    De bewustmaking, zoals het gesprek met Alex en Thomas (CRO docenten?) is de juiste manier, maar dan nog moet je voorzichtig blijven.

    Kidepo Nat Park is 240 km rijden (Kampala 320 km): dat is 2,5 uur voor ons en voor jou dus 5 uren?
    Verblijf je dan in in of buiten het park?

    Xxx, Pappa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 14 Aug. 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 18006

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 30 November 2014

Werelddocent XL Oeganda

Landen bezocht: