Acclimatiseren - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Laura Beljaars - WaarBenJij.nu Acclimatiseren - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Laura Beljaars - WaarBenJij.nu

Acclimatiseren

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

02 September 2014 | Oeganda, Lira

Toen ik vanochtend (met enige moeite) opstond en naar buiten liep, viel er opeens iets op zijn plek: dat rare geluid wat ik maar niet kon plaatsen! Ik bedoel, dat lawaai van kalkoenen dat lukte nog wel een eind, maar dat andere geluid, ik had géén idee. Maar ja, wie had dan ook ooit kunnen bedenken dat er op een meter afstand van mijn huisje een kooi stond met daarin, jawel, een AAP. Dat ik dat geluid nou niet herkend had! Dus…
Gelukkig zit het beest 24/7 opgesloten, wat meer gelukkig voor mij is dan voor hem, want ik vind het eigenlijk best zielig. Heel veel groter dan 2x1x1 meter is het niet, dat hokje.

Ik zou vanochtend met Beatrice naar de markt gaan om wat dingen te kopen, maar ze moest naar een vergadering dus toen ben ik maar even terug in bed gaan liggen. Twee dagen reizen is erg vermoeiend! Daarna ben ik terug gelopen naar de CRO en heb ik daar even kunnen internetten, met al snel een heel stel kinderen om me heen. Eén van de kinderen sprak Engels en hij vroeg waar de spelletjes zaten op mijn laptop. Die heb ik natuurlijk niet, maar tot mijn verbazing deed spelletjes.nl het en we hebben dan ook even gezellig Super Mario zitten spelen!
Na een tijdje kwam Jennifer (de kok en met wie we gisteren in de auto hadden gezeten) vertellen dat de lunch klaar was en op datzelfde moment kwam de eigenaar van mijn huisje met iemand die mijn watertoevoer kon maken. Er was namelijk al niks meer uit de kranen en de wc gekomen sinds gisteravond. Behalve dan het water wat er op de verkeerde plek uitkwam, natuurlijk! Morgenochtend komen ze terug en hopelijk werkt het dan beter. De wc en gootsteen doen het in ieder geval weer.

Daarna ben ik gaan lunchen: bonen met mais-euh-klont..? Volgens mijn zus noemen ze het in Tanzania ugali, hier heb ik al heel wat namen langs horen komen, maar in het Lango (de stamtaal hier) is het iets in de richting van womba. Als ik het goed heb verstaan dan. Ik moet zeggen dat ik het zo slecht nog niet vond, en ook niet echt begreep wat nou het probleem was aan het witte spul, totdat ik mijn tweede bord opschepte. Met heel veel bonen smaakt het wel, maar ik kan me nu al voorstellen dat je hier snel op uitgekeken raakt! Maar goed, we doen het er maar mee, want dit is mijn lunch de komende drie maanden! Voortaan toch maar één bordje dus ;-)

Na de lunch ben ik met Beatrice naar ‘de stad’ gelopen, wat súper gemakkelijk en dichtbij blijkt te zijn. Het is letterlijk rechtdoor, dan rechtsaf en één lange straat! Zelfs ik kan daar niet verdwalen! Al ga ik daar natuurlijk wel mijn uiterste best voor doen, as usual ;-)
We hebben een simkaart en een dongel gekocht, waar blijkbaar ook een simkaart in zit. Nu kan ik dus smsen en internetten, ook op mijn kamer. Ik betaal met de dongel wel tikken, dus dat moet ik niet te veel doen.

Vanavond kreeg ik nog een kookding, zeg maar een grote gasfles (hoe heet dat? In NL is het blauw, ik heb een oranje) met een ijzeren ding erop om de pan erop te zetten. Nou goed, ik heb er in ieder geval lekker een eitje op kunnen bakken! In Lira hadden we ook nog wat eten en drinken gekocht, dus nu heb ik ook iets meer dan droog brood: droog brood met Nutella ;-) Blijkbaar koop je hier alles in giga-hoeveelheden, want ik heb hier nu een stuk of 20 bananen liggen en Beatrice vond het maar raar dat ik 12 eieren echt wel genoeg vond, ik had er toch eigenlijk zeker wel 36 moeten kopen! Ik had ook heel tactisch de light boter gekocht, maar ook dat was niet goed, dus die werd omgeruild ;-) Ze had me er gisteren al op gewezen dat ik echt meer rijst moest eten! Kan ze wel eens gelijk in hebben, want dat eet ik mijn hele leven al niet, haha!
Morgen ga ik zelf wel even terug naar de markt, om wat meer te kopen. Ze hadden aangeboden dat ze van alles voor mij zouden halen, maar dan krijg je dus veel rijst en vooral gewoon veel. Dat vind ik zonde, want dan moet ik straks de helft weggooien en dat vind ik op z’n zachtst gezegd niet echt ethisch verantwoord, zeker hier.

En ik ga morgen proberen een les bij te wonen! Geen idee hoe laat ze komen voor mijn waterleiding, wie weet valt het samen, maar dat zien we vanzelf wel.
Ik ben wel echt nog aan het acclimatiseren en aan het wennen aan alles, maar goed, dat is logisch!

Liefs,
Laura

P.s. Foto’s doe ik op Facebook, dat is gemakkelijker!

  • 03 September 2014 - 13:06

    Yanoula:

    Hoi lieve Laura,

    Klinkt als een geslaagde eerste indruk.
    Brood, eieren, rijst, nutella en bananen.
    Klinkt als een prima dieet. ;-)

    Stichting Aap die nauwe contacten houdt met Edukans geeft reden tot nadenken.

    Ik geloof dat het met het acclimatiseren ook wel goed gaat komen.

    Geniet moppie.
    Geniet ik van je verslagen.

    lieve groet,
    Yanoula

  • 03 September 2014 - 14:03

    Mamma:

    Hoi lieve dochter,

    Je klinkt al een stuk relaxter: dat acclimatiseren lukt je al heel goed! Prima dus!
    Jammer dat de waterleiding het niet goed doet, maar dat hoort er echt wel een beetje bij hè; anders zou het net zijn alsof je in Nederland bent. Dat je zelfs nutella hebt kunnen kopen verbaast me!!
    Toch een tip: probeer die ananas toch maar; in Nederland smaken ze veel minder lekker dan in Afrika, dus wie weet dat je het later ook een lekkernij gaat vinden.
    Nou schat, fijn naar de markt gaan en lekker eten kopen.
    Ik ben benieuwd wat je allemaal nog meer tegenkomt.
    Ennuh... de bankperikelen zijn nog niet opgelost met de ene bank. Gelukkig dat je 2 pasjes van verschillende banken hebt! Een tip voor anderen die willen gaan reizen dus.

    Ik ben benieuwd naar je eerste ervaringen als je lessen bijwoont, maar dat lezen we snel genoeg, lijkt me.

    Dikke kus en geniet,
    mamma


  • 03 September 2014 - 14:29

    Zus:

    Luister naar je moeder zusje! Zeker wat betreft die ananas natuurlijk ^^
    xxxxx veel plezier nog!

  • 03 September 2014 - 19:09

    Pappa:

    Hallo Laura

    Als ik dit schrijf ben je al aan de slag!
    Het zal wel goed gaan.
    Die blauwe gasflessen zijn van campinggaz. Alle andere hebben zo maar een kleur.

    X, Pa

  • 03 September 2014 - 19:16

    Pappa:

    Hallo Laura

    Ik probeer je verhaal op de kaart te volgen. Kun je wat straatnamen noemen: dat is gemakkelijker.

    Xxx, Pappa

  • 03 September 2014 - 19:53

    Laura Beljaars:

    Mama: ik heb net geprobeerd en de andere kaart werkt nu ook!

    Pappa: straatnamen? Ik denk dat de hoofdweg met de winkels Sorotiroad is, volgens mij heeft de CRO niet echt een straatnaam, zal morgen eens kijken!

    Dankje, Yanoula! Ik geniet er zeker van! Vandaag was echt leuk, ga zo typen! :)

    En nee, ik ga die ananas echt niet opeten :P

  • 03 September 2014 - 23:04

    Mirjam:

    Hmmm, verse ananas... ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 14 Aug. 2014
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 18020

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 30 November 2014

Werelddocent XL Oeganda

Landen bezocht: