Making new friends - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Laura Beljaars - WaarBenJij.nu Making new friends - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Laura Beljaars - WaarBenJij.nu

Making new friends

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

06 September 2014 | Oeganda, Lira

I spoke so much English today (even more than at a day at the CRO) that I’m actually starting to type this in English automatically. I’ll switch to Dutch now ;-)

Gisteren schreef ik al dat ik met een Duits meisje, Alina, had afgesproken. Vanochtend smste ze me of ik zin had om wat eerder af te spreken, omdat haar roommate Sophie (ook Duits) en zij ergens gingen ontbijten/lunchen en de vraag was of ik zin had om mee te gaan!
We hadden hier in de buurt afgesproken, omdat hier een Barclay’s bank zit en dat is een goed herkenningspunt. Elkaar herkennen is hier gelukkig héél gemakkelijk: blank? Dan ben jij het! We hebben een stuk gelopen over de grote straat in Lira (Sorotiroad) en op een gegeven moment kwamen we bij een gebouw en daar zat (je moest het weten hoor!) een restaurantje/cafeetje in met redelijk westers eten! Ze hebben zelfs pizza! En ze verkopen ook brood en dat soort dingen, dus dat heb ik ook maar meteen gekocht. Ik heb daar ‘Rolex’ op, wat een samenvoeging is van ‘roll eggs’: chapatti met een omelet erin gerold. Dus toch Oegandees ;-) Was erg lekker! We hebben gezellig zitten kletsen en daarna zijn Alina en ik nog naar de markt gegaan (daar ga ik overigens zeker nog een keer naar terug met mijn camera!). Zij is hier al net iets langer dan ik (2,5 week ongeveer) dus zij weet net iets meer te vinden, maar ze moet ook nog steeds veel uitzoeken. Perfecte match dus! Buiten dat het ook gewoon heel goed klikt :)
We hebben wat groenten gekocht en later in de supermarkt zelfs iets waar maar niet aan te komen was: messen! En dan normaal formaat, om aardappelen te schillen of je brood te smeren. Want grote messen zijn er genoeg, die heb ik ook één, maar dat is echt een vleesmes, meer kan ik er niet van maken. Alina is trouwens ook vegetariër, dat is wel grappig!
We hebben ook nog wat rondgelopen in Lira en ze heeft me wat herkenningspunten aangewezen, waaronder de plek waar elke vrijdag een borrel voor buitenlanders in Lira wordt georganiseerd. We hebben ook nog wat sleutelhangers gekocht (want ik raak mijn sleutels steeds kwijt en zij had hetzelfde probleem!) en daarna zijn we naar mijn huisje gelopen, waar zij mij verlost heeft van mijn ananas ;-)

’s Middags heb ik wat uitgerust en net toen ik wilde beginnen met opruimen (waar ik géén zin in had!) smste Alina dat ze bij een bar was met een pooltafel en of ik ook wilde komen. Het was inmiddels donker en we zijn nog aan het uitzoeken hoe dat hele ‘verplaatsen in het donker’ werkt, maar ze had me een nummer gegeven van een betrouwbare bodadriver, die ik dus heb gebeld. Alina en Sophie wonen naast een Amerikaanse vrouw, Rachel, en zij is hier al bijna twee jaar en dus goed bekend. Via haar heeft Alina dat nummer en als je er dan bij zegt dat je het nummer van Rachel hebt, dan weet hij (de bodadriver) ook dat hij niks raars moet doen, want dan heeft hij een probleem een flink wat klandizie minder! Dat ging dus prima en ik heb zijn nummer gelijk ook maar opgeslagen.
Het poolen was leuk, ik kon er niks van, maar het was wel gezellig. Ik heb daar ook Rachel ontmoet en nog een paar andere mensen. De driver van de organisatie waar Alina en Sophie voor werken heeft me weer netjes thuis afgezet!

Dat was een geslaagde dag dus! Morgen moet ik wel echt gaan wassen en ook mijn spullen eens organiseren en dan ga ik daarna waarschijnlijk weer naar Alina, daar zijn dan meer mensen dus dat wordt vast gezellig! Maar voor nu nog één laatste missie: ik moet echt mijn haren gaan wassen! Dat wordt op m’n kop in de bak, gok ik zo..!

Liefs,
Laura

P.s. Volgens mij is dit verhaal een beetje een wirwar geworden, hopelijk begrijpen jullie het een beetje ;-)

  • 07 September 2014 - 16:43

    Pappa:

    Hallo Laura

  • 07 September 2014 - 16:47

    Pappa:

    Hallo Laura

    Wat jammer nou van die ananas !!!

    Ik heb een paar dagen lees-achterstand: we hebben de kamer en zo leeg moeten maken. Dat is gelukt. maar was wel inspannend. Als je nu in de keuken een lepeltje voorzichtig neerlegt, krijg je nog een echo uit de kamer.

    Leuk dat je wat aanspraak hebt met Alina en anderen. Is Alina er ook voor langere tijd?

    Maandag dus echt aan de slag: set 'em op!

    Xxx Pappa

  • 07 September 2014 - 21:06

    Laura Beljaars:

    Oh, wauw! Jullie maken toch wel foto's hè?! Dat moet er raar uitzien!
    Alina is hier voor een jaar! En we hebben het vandaag al gehad over weekendtripjes maken enzo, zodat we ook wat van Oeganda kunnen zien :) Camera mee en gaan!
    Xxx ook voor mama!

  • 07 September 2014 - 21:09

    Mamma:

    Hoi Laura,
    Goed om te lezen dat je het zo gezellig hebt met Alina. Spreken jullie samen Engels of toch Duits? Wat doet zij voor werk en voor hoe lang is zij in Lira? Grappig dat je zowaar pizza kunt kopen en andere westerse levensmiddelen.
    Als je dit leest zul je inmiddels je haren wel gewassen hebben. Hopelijk is het een beetje gelukt. Dat kan natuurlijk alleen maar als je voldoende water hebt, maar goed: daar heb je vast een oplossing voor bedacht.
    Heel fijn om te horen dat je een betrouwbare bodadriver hebt; dat stelt me in ieder geval gerust.
    Nou schat, maandag weer aan de slag op de CRO. Ik ben benieuwd of je een middagprogramma mag maken en uitvoeren, maar dat lezen we ongetwijfeld heel snel weer. Fijn dat je je verhalen uitgebreid typt: zo zijn we er toch een klein beetje bij ;-))

    Dikke kus en heel veel knuffels, mamma

  • 07 September 2014 - 21:13

    Mamma:

    Hoi Laura,
    blijkbaar zitten we gelijk te typen! Je beantwoordt al een aantal van mijn vragen voor ik ze gesteld heb: doe je goed!! En samen trips maken door Oeganda zal inderdaad heel leuk zijn! Misschien nog Rachel meevragen omdat zij ongetwijfeld meer mooie plaatsen weet! geniet maar fijn hoor! xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 14 Aug. 2014
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 18011

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 30 November 2014

Werelddocent XL Oeganda

Landen bezocht: