Bye bye electricity! - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Laura Beljaars - WaarBenJij.nu Bye bye electricity! - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Laura Beljaars - WaarBenJij.nu

Bye bye electricity!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

04 September 2014 | Oeganda, Lira

Vandaag was een beetje een saaie dag. Opstaan lukte niet echt, dus uiteindelijk was ik toch weer later bij de CRO dan ik had gepland. Tommy (de leerkracht) heeft een les gegeven over ‘shapes’ en vooral van te voren en tussendoor liet hij zien dat hij graag de kinderen betrekt en ze laat bewegen. Zo hebben we bijv. het woord ‘coconut’ uitgebeeld, door de letters te maken met ons lichaam en daar weer een liedje met dansje van te maken. Hij lette daarbij echt op de goede vorm van de letters, wat schijftechnisch erg goed is! Het is me duidelijk dat hij graag de kinderen bij de les betrekt en actief met ze bezig is. Het is alleen wat jammer dat het hem nog niet echt lukt deze dingen te doen om tot het lesdoel te komen. Zo had hij bijv. de shapes (vierkant, rondje enz.) samen met de kinderen uit kunnen beelden door in die vorm op het grasveld te gaan staan, maar dat deed hij dan weer niet. Maar goed, ik heb wel het idee dat hij dit soort dingen graag doet, hij heeft alleen wat hulp nodig met de uitvoering. En daar ben ik gelukkig voor :)
Na de thee kwam er een vrouw die met de kinderen van die mooie papieren Afrikaanse kraaltjes ging maken: ‘paper beads’. De kinderen hebben het mij uitgelegd en het bleek erg simpel te zijn! Zo hebben we dus zeker een uur kraaltjes zitten draaien en ik heb er ook een paar mee gebietst om mee naar Nederland te nemen (zie facebook!). Het leuke was, dat de vrouw die hiervoor kwam, zelf een hele mooie armband en zelfs een super cool tasje had, gemaakt van die kraaltjes! Ik wist niet dat dat ook kon!
Op een gegeven moment was ik het een beetje zat en ben ik ‘office work’ gaan doen (lees: facebook). Rond diezelfde tijd kregen we lunch, het was toen half drie en ik was tussendoor thuis al even wat gaan eten, maar ik heb braaf een klein bordje opgeschept ;-) Die lunchtijden snap ik niet helemaal, de ene keer is het 12.00u, de andere keer 17.00u en alles er tussenin!
Na de ‘lunch’ heb ik me een beetje lopen vervelen. De kids zaten een Nigeriaanse film over hekserij te kijken (zoek de fout…), het was opgezet als kinderfilm, maar er ging een heel stel mensen dood en het einde was ook dat er iemand dood ging (zoek de fout, deel 2)… Na even uitleg over de film gekregen te hebben van de social worker, kwam ik erachter dat ze (als ik het goed begreep) echt geloven in hekserij en het ook heel erg vinden dat dit in Nigeria – blijkbaar – zoveel gebeurt… Nou ja, bijzonder laten we maar zeggen!
Ik heb me echt even een tijdje lopen vervelen en heb op een gegeven moment maar weer aan iemand anders gevraagd of er een middagprogramma was. Ik kreeg weer hetzelfde antwoord: “Ja! We doen ’s middags sport en spelletjes met de kinderen!”. Euh…. Niet dus…
Aangezien ik inmiddels wel zin heb om ‘echt’ te gaan beginnen heb ik het idee dat ik over een paar dagen maar eens gaan vragen of ik een middagprogramma op mag gaan zetten, met sport en spel, zodat de kinderen niet elke dag tv zitten te kijken. Op het moment dat ik mijn strandbal uit mijn tas haal, zijn de kids weer super enthousiast, dus ik verwacht dat ze het ook echt wel willen! Ik zal het over een paar dagen eens rustig polsen.

Na de film heb ik die strandbal er dus weer bij gepakt. En wat blijkt, je kunt er achteraan rennen, of mee voetballen (terwijl er super groot op staat dat dat niet mag :P) en zelfs mee lummelen! Dat hebben we dus een goeie twee uur gedaan. Vooral het lummelen in de felle zon was erg vermoeiend, maar wel erg leuk. Zeker omdat sommige kinderen zo klein zijn dat als ik de bal in mijn handen heb en mijn armen strek, ze er niet meer bij kunnen, haha! Dat vinden ze erg grappig ;)

Wat betreft het weer: ’s ochtends is het best fris (en voor de mensen hier: koud), ’s middags is het echt warm (voor mij dan) en ’s avonds wisselt het wat. Vanavond heeft het echt super hard geregend, ik heb nu een zwembad voor mijn huisje. En door de regen en het onweer viel ineens ook de stroom uit! Toen was het ineens donker! Gelukkig heb ik een zaklamp dus ik ben gewoon vrolijk verder gegaan met waar ik mee bezig was :) Na een paar uur ging het licht weer aan en heb ik ook nog afgewassen en gedoucht.

Dan ben ik nog één ding vergeten: tijdens het maken van de kraaltjes zat die jongen die ik gisteren van alles heb geleerd, Mogisha, bij het blad met het alfabet en de getallen tot 20 en hij zat zichzelf te overhoren: alles door elkaar! Zo mooi om te zien! Hij heeft ook ergens een honderdveld vandaan gehaald en hij snapte echt nog wat ik hem gisteren had verteld! En hij kan het zelfs vanuit zichzelf overbrengen naar andere getallen. Hij kent nu dus niet alleen de getallen tussen de 20 en 30, maar hij snapt nu ook meteen de rest tot de 100, doordat hij gewoon kijkt hoe ze in elkaar zitten! Echt geweldig hoe graag hij leert en hoe slim hij ook is!

Morgen ga ik voor een nieuwe poging vroeg opstaan. Ik ga zo al naar bed en het is nu 21.39u. hopelijk helpt dat. Tommy zei dat hij op vrijdag altijd op een streetwalk gaat en dat ik mee mag! Dat betekent dat ze de straten van Lira afgaan en kinderen proberen over te halen naar de CRO te komen :) Hopelijk kan ik dus mee morgen, dat lijkt me echt geweldig!

Liefs,
Laura

  • 05 September 2014 - 14:23

    Mamma:

    Lieve juf Laura,

    Ja ja, je onderwijsbloed is flink aan het kriebelen! Toen je laatst (thuis) vertelde dat je een maand ging observeren dacht ik al meteen: dat houdt ze nog geen week vol! Lesgeven op wat voor manier dan ook is gewoon veel leuker om te doen! Natuurlijk moet je eerst observeren en goed om te horen dat Tommy zo enthousiast is en nota bene met vormen bezig is! Goed zo Tommy!
    Die kraaltjes maken is inderdaad ook heel leuk en goed voor de concentratie en fijne motoriek, dus heel goed.
    Geweldig om te lezen dat Mogisha alles zo goed oppikt!! Dat geeft inderdaad aan dat hij zoveel talent heeft en het is geweldig voor hem (en voor jou) dat jullie dit verder kunnen ontwikkelen.
    Ik ben benieuwd hoe het is als je op een streetwalk gaat. Lijkt me best heftig, maar dat horen we vast van jou.
    Nou schat: voor dit alles ben je gekomen! Geniet er van en laat ons op deze manier mee genieten!
    Heel veel knuffels, xxx, mamma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 14 Aug. 2014
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 17970

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 30 November 2014

Werelddocent XL Oeganda

Landen bezocht: